Onderwijsproces

Project Marktkraam

Als docent Economie en Ondernemen ben ik continu bezig met het ontwikkelen van leuk en praktisch lesmateriaal. Hiermee zorg ik ervoor dat ik  zelf het vak ook leuk om te geven. Naast het vak Economie en Ondernemen heb ik ook buiten mijn vakgebied leerlingen begeleid. . Hieronder beschrijf ik enkele van mijn bijdragen aan het onderwijsproces:

 

Project Marktkraam

Vorig schooljaar heb ik, samen met mijn collega Erhan Aydin, het project 'Marktkraam' opnieuw ontworpen. Wij hebben toen ingezoomd op het commerciële aspect. Tijdens dit project krijgen leerlingen de mogelijkheid om praktijkervaring op te doen in het opzetten en runnen van een eigen kraampje. Wij hebben gezamenlijk een werkboekje ontwikkeld dat dient als leidraad voor de leerlingen. Dit werkboekje bevat theoretische en praktische opdrachten. Zo moeten leerlingen onderzoek doen aan de hand van de marketingmix en hier een verslag over schrijven. Ook moeten ze persona's beschrijven en promotiemateriaal ontwikkelen. Dit schooljaar heb ik de leerlingen tijdens de uitvoering ondersteund en heb ik bijgedragen aan de voorbereiding van de dagen zelf. 

Ook ben ik dit jaar bezig geweest met het administratieve gedeelte van het project marktkraam. De leerlingen weten hoe ze zich moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel en kunnen de administratie bijhouden. Zo kunnen zij een beginbalans, resultatenrekening en een eindbalans opstellen. 

 

Mode en Design lessen

Wij hebben als hele sectie de module Mode en Design geïntegreerd bij de module Webshop. Naar aanleiding van de feedback van leerlingen kwam ik tijdens de sectievergadering met het idee om dit keuzedeel ook aan te bieden.
Mijn collega's en ik hebben hier allemaal aan bijgedragen. We kwamen allemaal met leuke ideeën en hebben elk een onderdeel opgepakt om de keuzedelen zo praktisch mogelijk te maken. Mijn insteek was om praktische opdrachten te maken tijdens de les. Zo heb ik een spelvorm ontwikkeld over budgetteren.  

 

Begeleiding van PWS leerlingen

Daarnaast heb ik me ingezet voor de begeleiding van leerlingen bij hun profielwerkstukken. Dit houdt in dat ik hen inhoudelijk heb ondersteund. Ik heb de leerlingen advies gegeven over de inhoud en onderzoek vormen.  Ik heb per leerling meerdere afspraken ingepland en stond ook altijd open om op andere momenten te helpen. Ik kreeg eerst 4 leerlingen aangewezen. Nadat Anja met pensioen ging heb ik een deel van haar leerlingen ook begeleid.

Helaas heb ik door de drukte van mijn huwelijk en de daarbij komen kijkend huwelijksreis de leerlingen niet kunnen begeleiden zoals ik wilde. Ik had namelijk ook nog gewild dat ik de leerlingen kon helpen met het plannen en het  bijhouden van de planning.

Spelvorm voor Mode en Design