Expert en voortrekker in het docententeam
Aan het begin van het schooljaar kreeg ik de vraag of ik het toetsbeleid wilde herschrijven. Ik wilde dit best doen, maar om een echte expert te worden over het onderwerp heb ik voorgesteld om een opleiding te volgen. Hierdoor sta ik sterk in mijn schoenen en ik geloof er ook in dat dit mij een voortrekker binnen het docententeam maakt.
Toets coördinator en toetsbeleid
Momenteel volg ik de opleiding tot toets deskundige (SBO). Deze opleiding sluit aan bij mijn taak om het toetsbeleid te vernieuwen. Ik krijg vanuit de opleiding handvatten om het toetsbeleid te herschrijven. Ook leer ik alle andere aspecten rondom goede toetsing, zoals hoe je goede open en gesloten vragen maakt.
Vanaf volgend schooljaar ga ik per sectie twee toetsen beoordelen (onder- en bovenbouw). Ik zal hierbij feedback geven over de toets opmaak en toets inhoud. Ook is afgesproken dat ik vanaf volgend schooljaar in elk team (1,2,3 en 4) een kleine cursus ga geven over hoe je nou goede toetsen maakt. Ik zal de handvatten die ik vanuit de opleiding krijg ook aan mijn collega's vertellen.
Komend schooljaar zal ik ook werken aan mijn portfolio voor de opleiding. Wanneer ik deze heb behaald, zal ik een gecertificeerd worden in het NVE Register Examenfunctionarissen.
Congres Toetsen en Beoordelen 2024
Om up-to-date te blijven over de laatste nieuwtjes over toetsen en beoordelen heb ik, samen met Maaike en Luc, het congres in Utrecht bezocht. Het was een vrij inspirerend congres waarbij er allemaal mini-lesjes waren. Voor ieders interesse rondom toetsing was er wel wat. Door dit congres heb ik een voorblad ontwikkeld die volgend schooljaar door alle docenten gebruikt zal worden bij toets afname.
Nieuwe Economie en Ondernemen
Wegens allerlei maatschappelijke, sociale en vakinhoudelijke ontwikkelingen sluit het huidige programma niet meer goed aan. Vorig schooljaar heeft contact Sultan Goksen (docent onderzoeker naar ondernemerschap) gevraagd of ik haar enquête kon invullen. Zij doet samen met de Universiteit van Maastricht onderzoek naar ondernemerschap in het voortgezet onderwijs. Ik heb deze enquête doorgestuurd naar mijn collega's binnen de sectie en zo hebben wij een steentje bijgedragen aan het onderzoek.
Vanaf 2026 doen alle leerlingen CSPE in de nieuwe stijl. Ik heb mij ingelezen en ben op de hoogte van de veranderingen binnen het vakgebied. Vanaf volgend schooljaar zal ik , samen met Jewan Amma, praktische lessen ontwikkelen voor leerjaar 4 aan de hand van het nieuwe examenprogramma.
Een voorbeeld van de nieuwe onderwijsdoelen is dat de leerlingen online kunnen verkopen. Hierbij moeten ze ook voldoen aan de wet- en regelgeving. Wegens het enthousiasme van Project Marktkraam, wil ik hier ook een project van maken.