Bijlage 6: Observatie 6R

Gastheer:
Door een rooster foutje kwam ik zon 8 minuten te laat binnen. Toch heb ik veel gastheer gedrag bij je gezien. Omdat de leerlingen in groepjes gingen werken heb je vaak contact gemaakt, de ruimte toegankelijk en veilig gehouden en de regels nog eens herhaald.

Presentator:
Je hebt de aandacht op een natuurlijke manier. je hebt je goed voorbereid op de instructie en je hebt dat viasueel ondersteund. De opdracht heb je extra geprint omdat de leerlingen het mogelijk niet bij zich hebben. 

Didacticus: 
Je hebt deze klas drie uur achter elkaar en dat betekent dat de opdracht in deze drie uur afgemaakt kan worden.
Je vertelt dat het op t moment lastig is voor docenten maar ook voor de klassen omdat ze iedere week van een andere docent lkes hebben en ook nog een samengestelde groep zijn. Dat maakt het vak rommelig en nog niet voorspelbaar.
De opdracht is duidelijk voor de meeste leerlingen. Hier en daar moet je echt aansporen om door te werken.
Je kunt de leerlingen ondersteunen door in de presentator fase een aantal algemene punten klassikaal te bespreken.
Waar moet je allemaal rekening mee houden? Hoe zit dat met personeel en salaris? Wat moet eerst en wat daarna?

Nu ondervang je al deze vragen apart en weet je niet goed of de leerlingen de opdracht oop de juiste wijze interpreteren en uitwerken.

Pedagoog:
Je maakt open contact. Loopt rond, begrenst als het nodig is. Je gaat op ooghoogte, en maakt een grapje.
Je geeft aan (aan mij aan de tafel) dat het een samengestelde groep is en dat je merkt dat niet iedereen samenwerkt

Afsluiter
je geeft aan dat er een leswissel is en dat leelingen vijf minuten hebben om even te plassen of iets voor zichzelf te doen.

 

Myrinne Van Mierlo